به گزارش خبرنگار حمیدیا نیوز؛ جنگ ١٢ روزه در پهنه سرزمینی ایران، عرصه های مختلفی از نبرد با دشمن صهیونی را به نمایش گذاشت. یکی از حوزه های مهم این نبرد، حیطه حوزه رسانه بود؛ جایی که با وجود برنامه جدی دشمن برای آن، رسانه علیرغم محدودیتهای اینترنتی، توانستند با انتشار اخبار و تحلیلهای سریعتر و قابل اعتمادتر، در مدیریت افکار عمومی داخلی و ایجاد انسجام ملی نقش مؤثرتری ایفا کنند به مقابله با پیامدهای جنگ برآمده و امنیت و نیازهای جوامع محلی را تأمین کردند.
تجربه جهانی نیز نشان میدهد؛ در هنگام بحران های فراگیر، استفاده از ظرفیت نهادهای مردمی و تشکل های مردم نهاد همچون رسانه و خانه مطبوعات جزء مهمترین و مؤثرترین اقدامات برای مدیریت بهینه بحران است.
با حمله غافلگیرکننده در نخستین شب جنگ، همراه با بمباران خبری شبکه های معاند نظیر اینترنشنال و سانسور گسترده در رسانه های رسمی، سعی شد موجی از هراس در میان شهروندان برانگیخته شود. خروج گسترده مردم از کلان شهرهایی نظیر تهران، اصفهان و قم و خالی شدن خانه ها، ازدحام جاده های خروجی و تشدید ترافیک، نه تنها بر زیرساخت های شهری فشار وارد کرد، بلکه برای قسمتی از جامعه آسیب های روانی ایجاد نمود. شبهای پرالتهاب، با صدای ریزپرنده ها و تیربار پدافند هوایی، آرامش برخی شهروندان را ربود.
بااین حال، این وضعیت رسانه با تمام قدرت و کم و کاستی ها توانست روحیه جمعی را ترمیم کند و اطلاعرسانی نسبتاً دقیق و در عین حال مستمر از وقایع میدانی از یکسو و بیان تحولات نظامی مربوط به تجاوزات رژیم پوشالی صهیونیستی از سوی دیگر و دوم تلاش برای حفظ امید و روحیهبخشی به مردم سبب همبستگی جمعی بی سابقه ای را ایجاد نمود.
اما نباید فراموش کرد در غیاب رسانه های شفاف، حرفهای و ملی، میدان روایتگری بهراحتی در اختیار رسانههای معارض قرار میگیرد لذا ضرورت دارد به جای ایجاد انحصار برای همراهان، تمامی اصحاب رسانه دارای مجوز بتوانند از اینترنت بدون فیلترینگ برخوردار شده تا در زمان بحران از تمام امکانات جهت مقابله با دشمن استفاده کنند.
یادداشت به قلم محمد حسین خلیلی خبرنگار یزدی
منبع: روزنامه پیمان یزد