تحول در نظام آموزشی نیازمند اراده جمعی و برنامه‌ریزی دقیق است

به گزارش خبرنگارحمیدیانیوز؛ دکتر محمدصالح جوکار  نماینده مردم یزد، اشکذر، زارچ و بخش ندوشن در مجلس شورای اسلامی در نشست با مدیران آموزش و پرورش استان، پس از گرامیداشت سوم خرداد و یاد شهدای فتح خرمشهر، به تبیین چالش‌های نظام آموزشی پرداخت.

دکتر جوکار در ابتدای سخنانش با اشاره به شهادت آیت‌الله رئیسی گفت: ایشان الگوی جدیدی در خدمت‌رسانی خلق کرد و نماد مردم‌داری و خدمت صادقانه بود. شهیدجمهور در دوران کوتاه ریاست جمهوری، گام‌های مؤثری در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی برداشت.

نماینده مردم با اشاره به مطالعات مرکز پژوهش‌های مجلس درباره فقر آموزشی تصریح کرد: این پدیده چندوجهی فراتر از کمبود فضای آموزشی است. آمارها نشان می‌دهد 39 درصد دانش‌آموزان محروم از تحصیلات دانشگاهی از خانواده‌های با تحصیلات پایین هستند و 54 درصد بازماندگان از تحصیل در سه دهک پایین جامعه قرار دارند.

وی افزود: سهم آموزش در سبد هزینه خانوار از 4.7 درصد در سال 95 به 1.3 درصد در سال 402 کاهش یافته است. 70 درصد قبول‌شدگان دانشگاه‌ها از مدارس مناطق ویژه هستند که این نشان‌دهنده عدم عدالت آموزشی است.

دکتر جوکار با انتقاد از وضعیت موجود گفت: نسبت معلم به دانش‌آموز در کشور 33 به یک است، در حالی که متوسط جهانی 23 به یک است. در یزد نیز این نسبت از میانگین کشوری بالاتر است. سرانه دانش‌آموزی از 4 میلیون تومان در سال 97 به شدت کاهش یافته که نشان‌دهنده عدم توجه کافی دولت و مجلس است.

وی با تأکید بر ضرورت تحول در نظام آموزشی افزود: مشکل ما تنها ساختار آموزشی، کمبود معلم با انگیزه و سرانه پایین نیست. باید درک مشترکی از سند تحول بنیادین ایجاد شود. در محیط تعلیم و تربیت نمی‌توان با بخشنامه و دستور پیش رفت.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها درباره جذب معلمان گفت: باید به جای انتظار برای ثبت‌نام داوطلبان، به سراغ نخبگان و افراد برتر برویم. معلمی جایگاهی است که نیازمند افراد با انگیزه و توانمند است.

دکتر جوکار در پایان با اشاره به راهکارهای اقتصادی تصریح کرد: طرح تعاونی فراگیر معلمان را به شهید رئیسی پیشنهاد دادیم. با واگذاری معادن به این تعاونی می‌توان مشکلات معیشتی معلمان را حل کرد.

صندوق ذخیره فرهنگیان باید در استان سرمایه‌گذاری کند تا معلمان بتوانند با فراغ بال به امر آموزش بپردازند.

وی تأکید کرد: آموزش و پرورش دستگاهی مولد و نیروساز است که تعطیلی در آن معنا ندارد. هدف ما تربیت انسان‌هایی است که بتوانند فرایض دینی خود را به خوبی انجام دهند و مهارت‌های زندگی را آموخته باشند.

گفتنی است در این نشست، مقرر شد جلسات بعدی با محوریت راهکارهای عملی برای حل مشکلات آموزش و پرورش و با مشارکت فعال مدیران برگزار شود.

				
					https://hamidianews.ir/?p=21783