کنارگذر غربی یزد دیگر پاسخگوی حجم ترافیک و توسعه شهر نیست/ارائه یک بسته جامع و تثبیت جایگاه یزد به عنوان هاب لجستیک کشور

به گزارش خبرنگارحمیدیانیوز؛ محمدصالح جوکار در نشستی کلیدی با معاون وزیر راه و شهرسازی، با ارائه یک بسته جامع و راهبردی، نقشه راه تحول زیرساختی استان و تثبیت جایگاه یزد به عنوان هاب لجستیک کشور را تشریح کرد.

این بسته شامل پیشنهاداتی همچون تغییر مدل مشارکت دولت و بخش خصوصی در پروژه آزادراه به ۵۰-۵۰، آغاز فوری عملیات اجرایی کنارگذر شرقی، خروج ریل باری از کالبد شهر یزد و ایجاد کریدور جدید شرق به غرب از مسیر ندوشن بود.

در نشست جمع‌بندی پروژه‌های مواصلاتی استان، نماینده مردم با ترسیم چشم‌اندازی کلان، مجموعه‌ای از پروژه‌های حیاتی را برای رفع گره‌های ترافیکی و زیرساختی استان به صورت یک بسته کامل ارائه و خواستار تصمیم‌گیری عملیاتی در مورد آن‌ها شد.

یکی از محورهای اصلی این نشست، تعیین تکلیف نهایی آزادراه نطنز-سیرجان بود. دکتر جوکار با اشاره به اینکه مدل فعلی مشارکت ۷۰ به ۳۰ دولت، مانع اصلی ورود سرمایه‌گذاران است، تأکید کرد: گره کار ما در بسته سرمایه‌گذاری ۵۰-۵۰ است. اگر این مصوبه تغییر کند، موضوع حل شده و سرمایه‌گذاران بیشتری به میدان خواهند آمد. وی پیشنهاد کرد قطعه اول این آزادراه در استان، با توجه به توانمندی‌های فنی و تجهیزاتی بالای سازمان همیاری شهرداری‌ها، توسط خود استان آغاز شود.

جوکار با اشاره به اینکه کنارگذر غربی یزد دیگر پاسخگوی حجم ترافیک و توسعه شهر نیست، خواستار آغاز عملیات اجرایی کنارگذر شرقی برای ایجاد یک رینگ کامل کمربندی در اطراف یزد شد. وی همچنین بر ضرورت اجرای مصوبه سال ۹۲ مبنی بر خروج خط ریل باری از داخل شهر یزد تأکید کرد و گفت: این خط ریل، شهر یزد را عملاً به دو نیم تقسیم کرده و هم برای توسعه شهری و هم برای خدمات‌رسانی مشکلات جدی ایجاد کرده است.

نماینده مردم با اشاره به مشکلات تردد کامیون‌ها از داخل شهر اشکذر برای دسترسی به شهرک فولاد و نیروگاه‌ها، بر لزوم احداث محور دسترسی جدید تأکید کرد و افزود: با تکمیل این محور تا بخش ندوشن و اتصال آن به ورزنه اصفهان، یک کریدور اقتصادی و استراتژیک شرق به غرب در کشور شکل خواهد گرفت.

در این جلسه همچنین موضوعات مهم دیگری همچون تخریب پل نامتجانس میدان الغدیر و احداث زیرگذر، ایجاد دسترسی برای شهرستان‌های زارچ و اشکذر به کنارگذر جدید، تکمیل پل‌های عابر پیاده برای شهرک‌های صنعتی و پیشنهاد راه‌اندازی قطار حومه‌ای برای جابجایی کارگران در مسیر اردکان تا مهریز جهت کاهش ترافیک و تصادفات، مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.

دکتر جوکار در پایان با اشاره به موقعیت مرکزی یزد و طرح بندر خشک، این پروژه‌ها را لازمه تبدیل استان به قطب لجستیک کشور دانست و بر لزوم تصویب و اجرایی شدن موارد مطرح شده در این سفر تأکید کرد.

				
					https://hamidianews.ir/?p=22538